joi, 8 iulie 2010




Husi,str Eroilor,bl. 15,parter,la Piata,
program zilnic 8:30-15:30
tel. 0731-760.457


Ma numesc Mihai Dragan, sunt licentiat in Drept administrativ si am un masterat in psihologie, specialitatea “Medierea conflictelor”.

Probleme in familie? Certuri cu parintii sau sotul? Relatia cu seful de la serviciu nu va da pace? Partenerii de afaceri v-au inselat increderea? Aveti probleme cu creditele in banca? Apelati la un specialist!

Cand cei mai multi dintre noi fac orice pentru a evita o disputa deschisa, cativa oameni au ales sa isi faca o meserie tocmai din rezolvarea conflictelor. Mediatorii se specializeaza pentru a-i ajuta pe ceilalti sa isi rezolve problemele in afara instantelor de judecata, fara publicitate, si fac o adevarata arta din aplanarea disputelor astfel incat toate partile sa fie multumite. Daca in strainatate meseria are deja o traditie si este bine reglementata, in Romania, lucrurile nu stau la fel de bine.

Totusi, profesia de mediator incepe, cu pasi marunti ce-i drept, sa capete un statut respectat pe piata fortei de munca din Romania, iar tot mai multe persoane apeleaza la serviciile profesionistilor in rezolvarea conflictelor.


O meserie nouă

Profesia de mediator a fost infiintata in mod oficial in Romania odata cu adoptarea Legii 192/2006 privind medierea si organizarea profesiei de mediator. Actul normativ stabileste principiile de baza ale "medierii", dar si conditiile in care un cetatean roman poate deveni mediator autorizat. Conform legii, medierea este definita ca "o modalitate facultativa de solutionare a conflictelor pe cale amiabila, cu ajutorul unei terte persoane specializate in calitatea de mediator, in conditii de neutralitate, impartialitate si confidentialitate". "Peste tot in lume, exista doua tipuri de metode de solutionare a conflictelor. Sistemul clasic este reprezentat, in principal, de instantele de judecata si are drept scop, de obicei, pedepsirea celui care a incalcat o norma. Sistemul cuprinde Politia, Parchetul, Probatiunea, Instantele, etc. Partile ajung in acest sistem cand nu reusesc sa isi rezolve problema singure, din diverse motive. Astfel, in solutionarea conflictului intervin Politia, Parchetul, Judecatoria si o a treia parte hotaraste ce este mai bine pentru cele doua parti. In sistemul clasic, partile nu sunt intrebate ce parere au, iar cineva ia decizii pentru ele si le obliga apoi sa le respecte" .


O soluţie alternativă

Potrivit unor studii realizate la nivel international, peste 70% din persoanele care isi solutioneaza disputele in cadrul "sistemului clasic" sunt nemultumite de rezultate. Medierea devine astfel o modalitate alternativa de rezolvare a conflictelor. "Sistemul juridic este unul deschis. Multi oameni ajung in instante, acolo unde problemele lor personale, intime, sunt discutate in public. Multe cazuri sunt preluate de presa si mediatizate, ceea ce implica o trauma suplimentara pentru parti. In cazul unor situatii de violenta domestica, de exemplu, pe langa faptul de a fi agresata, victima trebuie sa treaca si prin trauma expunerii propriei suferinte in fata vecinilor, a Politiei, a Parchetului, etc. Mai mult, se intampla ca asemenea dispute sa fie rezolvate, in sistemul clasic, doar cu o amenda pentru agresor. Este clar ca problema nu va fi solutionata definitiv in acest fel. Victima, care este, de foarte multe ori, si persoana care intretine familia, va ajunge sa plateasca si amenda primita de agresor".


Mediatorul - un "facilitator"


Principalele avantaje oferite de mediere sunt impartialitatea celei de-a treia parti care intra in conflict si confidentialitatea totala. Daca in "sistemul clasic" partile conflictuale nu au nicio putere, solutia fiind data si impusa de cineva din afara, in cadrul medierii, cele doua parti hotarasc ce rezolvare ar fi mai potrivita, iar puterea ramane in mare masura in mainile lor. "Mediatorul este un facilitator, o persoana neutra si impartiala care intervine in disputa. Un conflict implica intotdeauna si elemente emotionale importante, care impiedica partile sa comunice asa cum ar trebui sa o faca. Chiar daca ne-a fost apropiata, persoana cu care avem o disputa devine un dusman. De obicei, cand ne certam, nu il intrebam pe celalalt ce solutie ar vedea el pentru problema, ce doreste, ce simte, ci incercam sa ne impunem punctul de vedere fara a colabora si nu mai putem vorbi. Conflictul ia amploare pentru ca nu stim sa comunicam, nu detinem suficiente informatii, nu avem instrumentele necesare pentru a ajunge la consens. Mediatorul intervine tocmai in acest proces. Fara a impune nimic, stabileste, de comun acord cu partile, un orar al intalnirilor, subiectele care ar trebui abordate, coordoneaza tot procesul fara a se implica in mod direct".


"Orice conflict poate fi rezolvat"

Mediatorii pot interveni in rezolvarea oricarui tip de disputa. Mediatorul a pus umarul, de asemenea, la solutionarea unor dispute familiale, intre soti, in unele cazuri care au implicat si violenta domestica, a lucrat si in domeniul comercial, ajutand firmele sa rezolve probleme legate de neplata unor facturi sau alte chestiuni legate de management, a ajutat angajati sa se impace cu sefii, iar lista poate continua. "Orice conflict poate fi rezolvat, cu conditia ca partile sa isi doreasca acest lucru. Mediatorul trebuie sa respecte intotdeauna principiile de baza ale profesiei. Trebuie sa fie impartial, echidistant, sa nu aiba niciun interes in cauza, sa fie independent, sa respecte confidentialitatea si sa le ofere intotdeauna partilor puterea de decizie, fara niciun tip de presiune. De asemenea, este bine de stiut ca solutionarea unei dispute nu prespune neaparat imaginea stereotip a doua persoane care isi strang mainile si se imbratiseaza plecand multumite acasa. Totul tine de ceea ce isi doresc partile sa obtina in urma medierii. Mediatorul trebuie doar sa le ofere instrumentele si informatiile necesare pentru a comunica, sa le dezvolte abilitatile necesare pentru a rezolva problema”.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu